Toppidrett - for deg som liker fotball og håndball!

Bilde av lærerne på Toppidrett - Klikk for stort bildeNora Skille Hestnes, Bjørn Arve Bønå, Simen Garaas, Julie Slapø Moe og Finn Bredo Olsen er lærere på Toppidrett skoleåret 2022 - 2023. Sistnevnte var ikke til stede da bildet ble tatt. Iuliia Ukraynets

Nå styrker vi toppidretts-tilbudet vårt på Brønnøysund videregående skole. Fra skoleåret 2023 - 2024 tilbyr vi håndball og fotball, og vi har styrket laget vårt med Simen Garaas på håndball-siden.

I faget inngår trening to dager i uka kl.07:00 – 8:30. Toppidrett er et fem-timers programfag. Du kan ta toppidrett uansett hvilket utdanningsprogram du tar.

Skolen har tilgang på gode treningsfasiliteter som kan brukes både i skoletiden og på fritiden, blant annet den nye fotballhallen, styrkerom, spinningssal og Brønnøyhallen. Treningen består av styrketrening, utholdenhet, spenst, koordinasjon - og spillerutvikling. Vi lærer å sette utøverne i stand til å ta ansvar for egen utvikling - både mentalt og fysisk.

Erfarne lærere

Vi har dyktige trenere med lang erfaring. Finn Bredo Olsen er trener for fotball. Han har vært trener og spiller i BIL, spillerutvikler i Lyn og trener for Stabæks junior og rekruttlag. Han var også med i teamet rundt Norges U19 og U20-landslag.

Nora Skille Hestnes har vært spiller og trener i Malvik ILs damelag i 3. og 4.divisjon, og har UEFA B-lisens. Hun har også mastergrad i idrett. I tillegg er hun trener for BILs J19-lag.

Bjørn Arve Bønå har mastergrad i Idrettsvitenskap og har lang erfaring som trener. Har fysisk trening som sitt spesialområde.

Julie Slapø Moe har master i kroppsøving. Hun har ansvaret for håndballutøverne på toppidrett. Selv har hun spilt for Sverresborg, Flisa, Grue og Elverum i andre- og tredjedivisjon. Hun har også vært trener for BILs damelag i håndball.

Simen Garaas er det nye tilskuddet av Toppidretts-lærerne. Han er leder i Sømna IL og har lang erfaring fra både fotball og håndball, og lærer på Vik skole.

Styrker tilbudet lokalt

Det går buss fra Sømna på morgenen, slik at det er mulig å delta også for elevene som bor innover land.

Vi på Brønnøysund videregående skole ønsker å styrke tilbudet lokalt i regionen for de som driver med idrett på høyt nivå.

Flere elever som har gått toppidrett hos oss spiller i dag i toppklubber i Norge. Er du interessert i veien dit? Begynn på Toppidrett!