Skal du bo på hybel?

Vi har gode rutiner for oppfølging av hybelboere. Det er viktig for oss at elevene trives og at foreldre er trygge på at ungdommene er ivaretatt.

Miljøtjenesten følger opp hybelboerne ved å hjelpe til med å finne hybel, arrangere hybelkurs og dra på hybelbesøk. Hybelboere kan også selv ta kontakt med Miljøtjenesten hvis de trenger en prat. Tema kan være mistrivsel, forseintkomming, rus, hybelsituasjonen, økonomi, mobbing, bekymring for medelever osv.

Hybelbesøk

Hybelbesøk avtales på forhånd. Da snakker vi om:

• Elev- og lærlingtjenesten
  • fritidsaktiviteter
  • tidligere skolegang og evt. erfaringer som hybelboere
  • praktiske forhold rundt det å være leietaker
  • forhold til hybelvert
  • økonomi
  • kosthold
  • trivsel på skolen og i fritiden
  • fravær / hvordan greie å stå opp om morgenen

Hybelkurs

Hybelkurs arrangeres i september hvert skoleår. Kurset er obligatorisk for alle førstegangs hybelboere på skolen.

Tema:

• Helsesykepleier: Fysisk og psykisk helse
  • Politi: Rettigheter og plikter som hybelboer og hvordan oppføre seg i det offentlige rom.
  • Miljøtjenesten: Ernæring og kosthold, mestringsstrategier, stress, bry seg, nettverk, frokost, Åpen skole og leksehjelp.
  • Banken: Økonomi og budsjett.

Åpen skole

Hver onsdag arrangeres det Åpen skole med gratis middag, lekseverksted og ulike sosiale aktiviteteter.

Tirsdagsmekk

På tirsdager arrangeres det "Tirsdagsmekk" for elevene på Teknikk og industrifag etter skoletid. Da er lærerne tilstedet på verkstedet og man kan jobbe med egne prosjekter eller skolearbeid.

Gratis frokost

Det serveres frokost til elevene hver dag før første time starter kl. 08:10 – 8:40. Til frokost er det som regel frokostblanding, grøt eller brødmat. Elevene på teknolgi- og industrifag får matpakker på spiserommet på Salhus.

Ta kontakt med oss for mer informasjon.