Lokalhistorie

På skolebiblioteket har vi egne hyller for lokalhistorie fra Brønnøy og Velfjord, Vega, Sømna og Helgeland generelt. Verdt og sjekke om du har lyst og skrive oppgave om noe lokalt.

basen vår finner du oversikt over det vi har. Her kan du søke på akkurat det du er på jakt etter for eksempel Lomsdalen, eller verdenskrig Brønnøy.

Slektsgransking

Et godt sted å begynne kan være i Digitalarkivet. Her finner du en artikkel om slektsgransking og du kan søke etter personer, bosted og fødselsår blant annet. Her kan du også søke direkte i Kirkebøker og i Folketellinger og manntall.

Gode råd og tips til slektsforkning finner du også på  nettstedet Slekt og data hvor du kan søke i gravminner.

Andre steder og søke er i Folketellinger fra 1865, 1875, 1900 og 1910. En base opprettet av Norges artiske universitet.

Spennende er det også å lete i gamle aviser i Nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket etter historier om menneskene du finner i slekta bak over i tid.

Flere lokalaviser, blant annet Brønnøysunds avis sine artikler kan du søke på i Atekst. Denne tjenesten får du bare tilgang via skolens nettverk/IP-adresse.

Sjekk også disse ulike nettstedene for mer informasjon: