Kompetanseheving innenfor lese- og skrivevansker

Portrettbilde av Kursholder Marianne Kufaas Sæterhaug   - Klikk for stort bildeKursholder Marianne Kufaas Sæterhaug

Som ett ledd i at Brønnøysund videregående skole er en dysleksivennlig skole, deltok alle lærerne på kurs i uka før høstferien.

Marianne Kufaas Sæterhaug ga oss en faglig og erfaringsbasert oppdatering i bruken og nytteverdien av de ulike funksjonene i Lingdys.

Om kursholderen

Marianne har mange års erfaring som kursholder i god bruk av Lingdys og Textpilot. Hun har selv dysleksi, og til tross for en tøff skolegang har hun lært seg å mestre sin dysleksi gjennom daglig bruk av digitale verktøy. Marianne har lang fartstid i Dysleksi Ungdom, der hun blant annet har vært leder. I dag studerer hun spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Eksempler fra kurset

Hvorfor lytte til en tekst?
Å lytte på tekst er å høre hva som står, i stedet for å lese det selv. Opplesning på denne måten er mulig ved hjelp av talesyntese. Talesyntese er helt enkelt forklart en teknologisk stemme som leser opp tekst. Dette kan være alt fra tekst man har skrevet selv eller en artikkel noen andre har skrevet.
Jeg mener poenget med å lytte på tekst kan være todelt:

1. Få med seg innholdet i en tekst.
  2. Finne egne skrivefeil, ved å korrekturlytte det man har skrevet.

Les mer om hvorfor Brønnøysund videregående skole er en dysleksivennlig skole her.